Nieuws De Nieuwe Yogaschool | De Nieuwe Yogaschool

Zo kom je in een staat van flow

Dit is een artikel van DNYS x Bedrock

Heb je ooit dat heerlijke gevoel ervaren waarbij je volledig opgaat in wat je doet? Dat is de 'flow state'. In deze staat ben je één met je lichaam, geest en emoties. Tijd lijkt te verdwijnen terwijl je moeiteloos gefocust blijft. Je voelt je geïnspireerd, helder en gelukkig.
In dit artikel ontdek je hoe je jezelf in die staat van flow kunt brengen met behulp van yoga en meditatie.

Wat is de 'flow state'?

De 'flow state' is een toestand van volledige concentratie en mentale helderheid, waarbij je opgaat in het moment en gedachten naar de achtergrond verdwijnen. Het is een staat waarbij het voelt alsof alles stroomt, bekend geworden door positieve psychologen zoals Mihaly Csikszentmihalyi en Jeanne Nakamura.

Csikszentmihalyi stelde dat juist wanneer we iets doen dat ons uitdaagt, ons brein zijn volle capaciteit kan benutten. Als dat ook nog eens een activiteit is waar we plezier uithalen, dan bereiken we een staat van flow en dat geeft een gelukzalig, geïnspireerd en voldaan gevoel.

Voordelen van de 'flow state':

• Verbeterde focus
  • Verhoogde helderheid van geest
  • Verminderde zorgen en onzekerheden
  • Verhoogd gevoel van geluk en tevredenheid

Maar hoe kom je in die staat?

Staat van flow, 200 uur vinyasa docenten opleiding bij DNYS in Amsterdam
Hoe kom je in de flow?

Om de 'flow state' te bereiken, is het cruciaal om jezelf mentaal en fysiek uit te dagen. Concentratie en actieve inspanning van bijvoorbeeld je lichaam of brein zijn essentieel, volgens Csikszentmihalyi. Volgens Johan Noorloos, eigenaar en yogadocent bij De Nieuwe Yogaschool, is dit precies waar de yogamat je toe uitnodigt: “Je leert helemaal aanwezig zijn en bewust voelen waar je grenzen liggen, om ze vervolgens op te rekken.”

Yoga en meditatie als sleutel tot flow

Yoga en meditatie verbeteren je concentratie en leren je om in het moment aanwezig te zijn. Dit is de sleutel om in de flow te komen.
Vinyasa yoga, bijvoorbeeld, is een dynamische flow van houdingen die synchroon lopen met je ademhaling. Johan: “Zo kom je in een meditatie in beweging, oftewel een staat van flow.” Ook nodigt yoga je uit om je grenzen bewust te verruimen.

Johan: “Yogahoudingen kunnen best uitdagend zijn. Je voelt misschien je benen verzuren en hoort een stem in je hoofd die zegt dat je maar beter op kunt geven. Je wordt mentaal en fysiek sterker op het moment dat je dan toch in de houding blijft.” Dat is de ingang naar een staat van flow.

Ervaar het zelf

Voel je dat je vastzit? Probeer yoga en ontdek hoe het je kan helpen in een staat van flow te komen. Hoe vaker je yoga beoefent, hoe makkelijker het wordt om jezelf in een staat van flow te brengen. Dat neem je mee zodra je van de mat afstapt, je dagelijkse leven in.

Dieper duiken in yoga en de flow state

Ontdek alles over vinyasa yoga en de kunst van mediteren in beweging in de uitgebreide 200-uur durende vinyasa yoga opleiding. Leer alles over asana's, anatomie, filosofie en meer, en ontdek hoe yoga je kan helpen een leven te creëren dat moeiteloos stroomt.

Zo kom je in een staat van flow