Rolandjan van Mulligen

Sinds jonge leeftijd liep ik rond met de vraag: 'wie ben ik?' Is wie ik ben een mengeling van gedachten, overtuigingen, gevoelens, wat ik doe en heb geleerd, of is er meer? Wie ben ik in essentie? Deze vraag heeft me altijd bezig gehouden en geleid naar het pad van yoga en meditatie en later Advaita.

Veel verschillende yogastijlen, meditatievormen en therapieën heb ik mogen ontdekken en beoefenen de afgelopen vijftien jaar. Door de bijzondere docenten op mijn pad werd iedere keer weer een stukje van de sluier opgelicht. Duidelijk werd dat al die aspecten in mijn leven waar ik me mee associeerde, die ik dacht te zijn, continu aan verandering onderhevig waren en dus mijn ik-beeld een zeer onstabiel en onzeker karakter gaven.

Volgens spirituele leraren is het mogelijk wakker te worden uit de droomstaat van identificatie met dat wankele zelfbeeld, oftewel ego. De ideeën en illusies omtrent wie we denken te zijn te doorzien en te realiseren wie of wat we daadwerkelijk zijn. Soms word dit aangeduid met termen als Bewustzijn, stille aanwezigheid, het Absolute, spirit of het grote Mysterie.

Deze woorden verwijzen naar dat wat woordeloos en tijdloos aanwezig is. Mijn fascinatie en nieuwsgierigheid brachten me destijds bij de Advaita of non-duale overdracht van onder andere Ferry Maidman, Sri Mooji, Ramana Maharshi, Nissargadatta Maharaj en Adyashanti.
Wanneer het zoeken tot rust komt, is datgene wat overblijft een tijdloze vredige Stilte die als het ware overstroomt van vreugde, tevredenheid en dankbaarheid voor het bestaan zelf.

Met plezier deel ik het geleerde en datgene wat ervaren wordt in yogalessen, meditaties en workshops.