Natuurlijk ademhalen doe je zo!

Is er zoiets als onnatuurlijk ademen? Het verrassende antwoord hierop is: ja. Een gezonde manier van ademhalen is niet vanzelfsprekend. Een schoonheidsideaal van een platte, afgetrainde buik is één van de grote boosdoeners daarvan. Geen lichaam is hetzelfde, maar toch willen de meeste mensen een ‘laagje spek’ op het abdomen het liefst verbloemen.

Werd jou vroeger geleerd dat je de buik moest inhouden om er slanker of mooier uit te zien? Lange tijd werd gedacht dat het zou zorgen voor strakke buikspieren. Deze overtuiging heeft vele generaties een onnatuurlijke manier van ademhalen aangeleerd. En dat is zonde omdat je buik inhouden ongunstige effecten heeft op je lichaam.

Ademhalen beïnvloedt alle lichaamsfuncties: de ademhaling zelf, circulatie (hartslag en bloeddruk), je temperatuur en natuurlijk ook: je bewustzijn. Als je adem oppervlakkig is en je te kort uitademt, dan kan je bloed niet voldoende vanuit de aderen terugstromen naar je hart. De bloedsomloop kan je bloed hierdoor niet optimaal verversen. Hiernaast creëren een verkeerde ademhaling en een ingehouden buik onnodige druk op onder andere je bekkenbodemspieren, je transverse abdomens, je multificus en je middenrif. Oftewel: je inner core. Ook kun je klachten krijgen zoals benauwdheid, tintelende vingers, duizeligheid en druk op de borst doordat je oppervlakkig ademhaalt.

"Geen lichaam is hetzelfde, maar toch willen de meeste mensen een 'laagje spek' op het abdomen het liefst verbloemen." 



Adem en pranayama

De yogi’s besteden op hun pad naar verlichting ook veel aandacht aan adembeheersing, of pranayama. In de yoga sutra’s beschrijft Patanjali dat ‘prana’ de kracht is die jou doet ademhalen. “Het is de verbindende schakel tussen materie en energie enerzijds, en bewustzijn en het denkvermogen anderzijds. Het bewustzijn dat zich in het denkvermogen uitdrukt, kan niet met materie in contact komen en daardoorheen functioneren zonder de bemiddelende aanwezigheid van prana.”*

Het betekent dat wat jouw lichaam, ademstelsel en bewustzijn van (nieuwe) energie voorziet een mengeling is van grove en subtiele energie dat wordt aangestuurd door prana.

Wanneer je merkt dat je een beetje laag in je energie zit, is het dus een goed idee om je prana-huishouding te verversen. Naast je asana practice, zou je de ‘Nadi Sodhana Pranayama’ kunnen toepassen. Als je al enige tijd aan yoga doet, heb je deze pranayama vast al eens gedaan. Je sluit om en om een neusgat af terwijl je uit- en inademt. Ongeveer negen keer aan elke kant. Nadi Sodhana Pranayama verschoont de nadi’s, waardoor de prana weer door het hele lichaam kan stromen. Regelmatige beoefening helpt je om mentale- en fysieke ongedurigheid te laten verdwijnen.

“Hoewel prana niet hetzelfde is als de adem, bestaat er een innig verband tussen de twee. Door manipulatie van de ademhaling zijn we in staat onze prana-stromen te beïnvloeden.”*



Je adem reageert op wat er gebeurt in je leven

Ervaar je stress in je leven? Je adem zal hierop reageren. Stress is de nummer één oorzaak van een verstoorde ademhaling. Ga maar eens bij jezelf na. Als je gespannen bent, zucht je vaak. Schrik je ergens van of moet je je hoofd ergens bij houden? Dan hou je onbewust de adem in. Bij langdurige stress kan je ademcentrum ontregelt raken en uitmonden in een te laag koolzuurgehalte in je bloed. Dit kan een cyclus in werking zetten waarbij hyperventilatie en psychische- en lichamelijke klachten elkaar afwisselen.

"Stress is de nummer één oorzaak van een verstoorde ademhaling."

Stress is ook niet zo goed voor je hart. Onder invloed van het stress hormoon cortisol gaat je hart sneller kloppen en ga je sneller ademhalen. Als je je in een levensbedreigende situatie bevindt, is het heel fijn dat je hart in actie komt door dit hormoon. Je wordt alert en rent hard weg om jezelf in veiligheid te brengen. Maar gaat je hart geregeld sneller kloppen omdat je druk ervaart van buitenaf, bijvoorbeeld op je werk, dan pleegt het stofje cortisol roofbouw.

Gelukkig kun je de aanmaak van stresshormonen terugdringen met: natuurlijk ademhalen. Er wordt gezegd dat je lichamelijke stress met 40% kunt verlagen door slechts vier keer ontspannen te ademen. In een kleine minuut is het mogelijk om je hartslag te bedaren en weer coherent te laten kloppen. Hoog tijd om eens aandachtig te observeren hoe het met jouw ademhaling gesteld is dus.



Natuurlijke buikademhalingsoefening

Deze buikademhaling helpt je om jouw ademhaling natuurlijk te laten verlopen:

Ga ontspannen zitten of liggen en leg je handen op je buik. Bij een uitademing trek je de buikspieren langzaam uit. Voel met je handen dat je buik iets uitzet. Vervolgens bij een inademing ontspant je buik weer. Onder je handen krimpt je buik. De uitademing is actief en de inademing is passief.

Vermoed je dat sommige van jouw klachten weleens veroorzaakt zouden kunnen worden door een verkeerde ademhaling? Dan is deze oefening echt iets voor jou. Na regelmatig oefenen, wordt je ademhaling op een dag vanzelf (weer) natuurlijk.

Veel liefde!

Emily Mulder

* bron: Yoga Sutra’s van Patanjali


Over de auteur: Emily geeft les in yoga en meditatie (raja yoga, hatha yin fusion) aan professionals, aan huis en bij yogastudio’s in Amsterdam. Hiernaast is zij co-founder van de online chakra test: Buddhi.app
Natuurlijk ademhalen doe je zo!

Terug

De Nieuwe Yogaschool

Laurierstraat 109
1016 PL Amsterdam

*Als je denkt geen e-mail te hebben ontvangen dan zou je de spam box kunnen checken.

E-mail
info@denieuweyogaschool.nl

Openingstijden

Maandag             07.15 - 23.00 uur
Dinsdag 07.15 - 23.00 uur
Woensdag         07.15 - 23.00 uur
Donderdag 07.15 - 23.00 uur
Vrijdag 07.15 - 20.30 uur
Zaterdag 08.30 - 18.00 uur
Zondag 08.30 - 22.00 uur

Aanmelden nieuwsbrief

2019 De Nieuwe Yogaschool | Algemene voorwaarden | Privacy | FAQ
Schedule