Beginnen met yoga: 3 stappen voor beginnende yogi’s

Misschien wil je al langere tijd met yoga beginnen. Of misschien heb je wel eens yoga gedaan en is het er daarna nooit meer van gekomen. Maar nu - zeker na al het thuiswerken en binnen zitten - voel je de behoefte om weer in beweging te komen en om meer rust te ervaren in je hoofd. ‘Misschien kan yoga me daarbij helpen.’, denk je. En dat klopt.

Toch kan het intimiderend zijn om (weer) met yoga te beginnen. Je vraagt je misschien af of je wel lenig genoeg bent. Of wellicht heb je ooit een les gevolgd waar je meteen gevraagd werd op je hoofd te staan en heeft je dat ontmoedigd. En waar begin je überhaupt?

In dit artikel helpen we je in drie stappen op weg, zodat je zult zien dat yoga echt voor iedereen is en zeker ook voor jou!

Yoga: Waar begin je

#1. An open mind

Yoga is voor iedereen. Punt. Toch kan beginnen met yoga uitdagend zijn. De meeste houdingen zijn nieuw voor jou en je lichaam en dat kan best confronterend zijn. Zeker als je ziet dat de buurman zijn tenen aan kan raken en jij niet. Daarom is de eerste stap de juiste mindset.

Yogaleraar Johan Noorloos zegt in zijn les altijd: ‘Als je naar je buurman kijkt, doe dat dan niet om te vergelijken, maar om je te laten inspireren.’ Een yogahouding kun je, zelfs als die fysiek onmogelijk voor je is, in elk geval wel alvast wíllen aannemen. Dat is het begin. En voor je het weet heb je dat zo vaak gedaan dat er toch sprake is van vooruitgang, hoe minimaal ook. Om zulke kleine stapjes gaat het bij yoga. Yoga gaat niet over wat je kunt, maar over hoe je omgaat met wat je tegenkomt.

Als je bereid bent om je open te stellen voor de mentale en fysieke uitdagingen, zul je merken dat ook jij de positieve effecten van yoga gaat ervaren.



#2. Kies de juiste yogales voor jou

Lessen kunnen sterk verschillen van intensiteit en niveau. Het ligt misschien voor de hand, maar kies als je begint voor een een les op basisniveau. Als je in een les gevraagd wordt een gevorderde pose te doen waar je medestudenten jarenlang naartoe hebben kunnen werken, is logisch dat je ontmoedigd raakt.

Ook de yogastijl is van belang. Welke stijl het beste bij jou past, hangt af van jouw behoeftes. Stel jezelf daarom de vraag: ‘Wat wil ik uit mijn yoga practice halen?’. Alle yogastijlen helpen je gezonder, leniger, sterker, bewuster en meer gebalanceerd te worden. Toch past de ene stijl beter bij de ene behoefte en de andere stijl bij de andere behoefte. Hier is een kort overzicht om je op weg te helpen:

Voor beginners: Basic Alignment, Basic Flow, Basic Ashtanga
Sterker worden: Vinyasa flow (Flow4All), Ashtanga
Leniger worden en naar binnen keren: Yin Yoga
Herstellen van lichaam en geest: Restorative Yoga

#3. Bereid je voor: do’s & don’ts

Door je goed voor te bereiden zorg je dat je het meeste uit je practice haalt. Waar moet je allemaal rekening mee houden voor je yoga gaat beoefenen? Met deze praktische tips stap je goed voorbereid op je yogamat:

● Kleding: zorg ten eerste dat je gemakkelijk zittende kleding draagt.
● Hoe vaak: iedere dag een korte practice heeft vaak meer effect dan 1x in de week een superlange en intense practice.
● Voorkom blessures: Het klinkt vanzelfsprekend, maar het is belangrijk om blessures te voorkomen. Er is een belangrijk verschil tussen groeipijn en blessurepijn. Het verkennen van grenzen is zinvol en maakt dat je groeit, maar het forceren van grenzen blesseert.
● Ambitie: ‘Laat je ambitie bij de deur’, zegt Johan regelmatig in zijn les. Daarmee nodigt hij je uit niet aan het resultaat gehecht te zijn. Laat het idee los dat het moet lukken.
● Water drinken: Misschien verrast dit je, maar drink tijdens de les liever geen water. Daarmee blus je het vuur dat tijdens je practice aanwakkert. Na afloop van de les wil je juist extra water drinken, omdat je daarmee je lichaam reinigt.
● Eten: Probeer 1,5 uur voor de les niet te eten. Hoe leger je maag hoe meer effect de les heeft.

Uiteindelijk is moed verzamelen en geloven dat je het kunt de belangrijkste stap om te beginnen met yoga. Onthoud dat iedere yogi en yogadocent zelf ook ooit een beginner was. Je moet ergens beginnen, dus waarom niet nu?

Beginnen met yoga: 3 stappen voor beginnende yogi’s

Terug

De Nieuwe Yogaschool

Laurierstraat 109
1016 PL Amsterdam

*Als je denkt geen e-mail te hebben ontvangen dan zou je de spam box kunnen checken.

E-mail
info@denieuweyogaschool.nl

Openingstijden

Maandag             08.00 - 22.00 uur
Dinsdag 08.15 - 22.00 uur
Woensdag         07.00 - 22.00 uur
Donderdag 08.15 - 22.00 uur
Vrijdag 08.00 - 18.00 uur
Zaterdag 08.30 - 17.30 uur
Zondag 08.00 - 17.00 uur

Aanmelden nieuwsbrief

2019 De Nieuwe Yogaschool | Algemene voorwaarden | Privacy | FAQ
Schedule