Yoga & Running met Flow of Yoga

Yoga & Running
Yoga en Hardlopen? Wat heeft dit nu met elkaar te maken? Misschien wel veel meer dan je denkt! Het versterkt elkaar namelijk op vele fronten. De combinatie van hardlopen en yoga versterkt namelijk de balans tussen kracht en flexibiliteit. De Yoga verlengt je spieren, traint je concentratievermogen en leert je het bewustzijn te vergroten. Yoga concentreert zich op het gehele lichaam terwijl je met hardlopen maar bepaalde spiergroepen aanspreekt. Door de combinatie zal je krachtiger en leniger worden en beter voorbereid zijn op het uiteindelijke doel wat je met hardlopen zou willen bereiken.

Het is Kracht, Mindful en creëert flexibiliteit en conditie.

De combinatie van hardlopen en yoga biedt een balans tussen kracht, flexibiliteit, mindful en conditie.
Met mindful bedoelen we het beoefenen van de bewustwording en concentratie tijdens het hardlopen en de yogales. Mindful wil zeggen met volle bewustwording, aandacht en concentratie de actie te doen. Ook de adem speelt hier een essentiële rol, in de Yoga noemen we dit: Pranayama en geeft Energie, eigenlijk is het energie die ook wel Chi genoemd wordt. Voor vele Yogi’s klinkt dit als muziek in de oren! Het is de basis om te leren voelen en controle te houden over je “lichaam” of “Run”.

Kracht wordt opgebouwd vanuit de Yoga door aandacht te geven aan de “Core”. Hierin spelen de Bandha’s een belangrijke rol. We zullen er twee gebruiken in de Yoga & Running cursus: Mula Bhanda en Uddiyana Bhanda. Als onze “Core” sterk is en ondersteunend werkt bij het Hardlopen is de kans op blessures al een stuk kleiner.

Flexibiliteit krijgen we ook door Yoga te beoefenen. Misschien denk je dat je flexibeler wordt door hard te lopen. Het tegendeel is waar, je werkt met name op verkorting van de spieren en daardoor wordt de flexibiliteit geringer. Dit is waar Yoga je kan helpen, diverse Asana’s (Houdingen) kunnen worden toegepast om het strekken en rekken van spieren mogelijk te maken. Maar Yoga is meer dan rekken en strekken. Bij Yoga brengen we balans in het geheel. Yin en Yang.

Conditie bouwen we op met alles waar we inspanning voor leveren. Dat kan Fysiek, Emotioneel en Mentaal. Fysieke condities kennen we allemaal door beoefening van sport waarbij we het uithoudingsvermogen vergroten. Maar we kunnen ook Emotioneel onze “conditie” verbeteren door bijvoorbeeld te mediteren waarbij we de concentratie vergroten. Op Mentaal vlak kunnen we ook de “conditie” verbeteren door bijvoorbeeld wijsheid op te doen, te leren. Gevaar is dat we ook teveel “conditie” opbouwen. Fysiek leidt dit tot overtraining met als gevolg blessures, Mentaal tot Stress gerelateerde klachten en Emotioneel tot Psychische klachten.

De Cursus
Met de Yoga en Running cursus leren we een nieuwe hardloop techniek. Lopen op energie, het wordt uiteindelijke een verdeling van kracht en energie. Voor de mensen die al Yoga doen zullen bepaalde dingen herkennen in de loophouding. We gaan als groep elkaar observeren hoe we lopen hoe we landen en welke gevolgen dat kan hebben op het lichaam. We leren de anatomie van de voet en wat er nu eigenlijk gebeurd in ons lichaam als we gaan hardlopen, een stuk bewustwording
Natuurlijk gaan we heerlijk naar buiten om te lopen we doen dit als groep en blijven dus ook bij elkaar. Wees gerust iedereen kan zijn eigen tempo lopen!

Lichaam flexibel houden
Als je alleen Hardloopt, dan kan het dus zo zijn dat je flexibiliteit mist. Yoga vergroot de flexibiliteit van je lichaam, dit maakt je tot een betere hardloper. De bewegingsvrijheid neemt toe en daardoor kun je je makkelijker bewegen tijdens het hardlopen. Veel sporten zoals hardlopen hebben herhalende bewegingen in een richting, waarbij sommige spieren heel vaak worden gebruikt en anderen heel weinig. Dit heeft als gevolg dat er een dis-balans in spieren optreedt wat kan leiden tot blessures. Voordeel van Yoga voor de hardloper is om blessures eerder te herkennen en deze daardoor te voorkomen. Yoga kun je gebruiken om je lichaam systematisch in een rustige atmosfeer te scannen op mogelijke “problemen”. Met Yoga train je lenigheid, kracht, rompstabiliteit, adem, coördinatie en bewustwording.

Teacher: Nico Kruis


Datum: Zaterdag 14 & 15 juli 2018
Time: 13.00 - 18.00

Prijs: € 110,00

Direct inschrijven

De Nieuwe Yogaschool

Laurierstraat 109
1016 PL Amsterdam
info@denieuweyogaschool.nl

Openingstijden

Maandag             07.15 - 23.00 uur
Dinsdag 07.15 - 23.00 uur
Woensdag         07.15 - 23.00 uur
Donderdag 07.15 - 23.00 uur
Vrijdag 07.15 - 20.30 uur
Zaterdag 08.30 - 18.00 uur
Zondag 09.15 - 22.00 uur

Aanmelden nieuwsbrief

2018 De Nieuwe Yogaschool | Algemene voorwaarden | Privacy
Onze website maakt gebruik van cookies. Met cookies wordt de website persoonlijker en gebruiksvriendelijker. Lees meer over cookies
akkoord